maandag 31 januari 2011

De vlucht uit Delhi

17 januari 2011, goed geslapen en klaar voor de vlucht uit Dusty Delhi. Op de vlucht, die overigens weinig populair is bij westerse toeristen, zie ik mijn eerste Bollywood film: Housefull . Een zeer dramatische film waarin de balans tussen geluk/ongeluk en waarheid/leugen snel over en weer schommelt. Ook ligt de nadruk op familierelaties wat typisch is voor  Bollywood of liever de gehele Indische maatschappij. Maar ook aan liedjes en dansjes geen gebrek: Goed gelachen!
Ik verleg mijn aandacht regelmatig naar het raampje. Daardoor zie ik de Himalaya. Prachtige bergen volledig gehuld in sneeuw en met groene dennenbomen besprenkelt. In dit sprookjes landschap  zou ik wel eens een bochtje willen trekken met mijn snowboard. Naarmate de vlucht vordert maken de bergen  plaats voor een gigantische vallei. Hierin ligt het Dal meer en bijhorende stad Srinagar, mijn bestemming. Ongetwijfeld was dit  ooit een levendige stad gelegen in een stukje paradijs op aarde maar nu is het een puinstad bezet door het Indisch leger. Ze heeft de eer de best beveiligde luchthaven van het land te huisvesten... Ik vraag me zelfs af of ik nog in India ben wanneer op de luchthaven opnieuw immigratie formulieren moet invullen. Deze zijn nog niet ingevuld als er iemand komt aangelopen met mijn bagage. Ze zullen gedacht hebben: "die fluo  gele zak zal wel van die fluo groene toerist zijn."   Eens de formulieren in gevuld en goedgekeurd wordt ik naar buiten geleid . Daar heb ik de naam van mijn verblijfplaats: "Dandoo Palace" nog niet uitgesproken of er beweert al iemand mijn chauffeur te zijn. Go with the flow, dus wandel ik samen met hem en de drager naar een Jeep.  Bij de Jeep bedelt de drager voor een tip. Zou dit het beroep zijn van sommige mensen hier vraag ik me af. De chauffeur, zeg maar Jack, zet me af aan de oever van het meer. Daar wachten Ali,  Altaf Ahmed Khuroo, en Bashir me op al op in een bootje. Of moet ik shikara zeggen, een soort gondel-achtige boot. Jeep uit, driver getipt, bootje in. Het bootje brengt me naar mijn verblijfsplaats aan de overkant van het meer: "Dandoo Palace". Deze woonboot zou men verblijfplaats worden voor de komende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten